Spiser sparsomt af flaske

19. august 2014

Alder:
5 mdr.

Spiser sparsomt af flaske

Hej Helen,

Min mindste på lige godt 5 1/2 måned spiser ikke meget af sin flaske. Han er en stor dreng på 10,1 kg og 71 cm, glad og grinende.

Han startede på grød som 4 mdr. Enkelte skefulde. Han mestrede det hurtigt og blev rigtig glad for det. Som 5 mdr startede vi op på grønt mos om aftenen og jeg giver ham 1/2-3/4 dl pr måltid, selvom han MEGET gerne ville ha mere ;-) Men han vil bare ikke ha særlig meget mælk. Han elsker at drikke vand af kop, der ryger dog mest ved siden af ;-)

Har prøvet at skifte erstatning, putte lidt sukker i flasken, skærme ham fra lyd og lys, men kan max få 50-120 ml i ham pr flaske. Han vågner kun 1 gang om natten for at få mad, ved 3-4 tiden, han bliver puttet ved 19-19.30 tiden med flaske. Her spiser han dog 150-200 ml. Har prøvet at gi ham et drømme måltid sen aften el tidlig morgen, han drikker måske 10 ml, spytter den ud og sover videre. Han har kun vågnet 1 gang om natten ...

Annonce

... siden han var 4 mdr og eftersom han er en stor dreng, har jeg ikke villet vække ham yderligere for at få mælk i ham. Han har indtil for et par uger siden spist 1000-1200 ml i døgnet. Nu er jeg heldig hvis jeg får 500 ml i ham om dagen. Også tar han så 150-200 ml om natten. Så ryger måske op på 700 ml i døgnet. Er det ikke alt for lidt? Også i forhold til hans vægt ?

Har din bog om mad, og jeg støtter mig meget op af den :-) Men er nu lidt bekymret. Og burde måske ikke tænke så meget over det, eftersom han har våde bleer hele dagen igennem, er glad og tilfreds og sover igennem om natten. Han har afførring hver dag, så tror ikke han er forstoppet. Det virker heller ikke til at der er hårde knolde i, eller noget.

Han fik sine første tænder sidste uge, men de er brudt helt igennem og det ser ikke ud som om der er flere på vej lige nu, så de burde da ikke genere ham.

Håber du har et par ord at give mig med på vejen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge